torsdag 23 april 2015

En förklaring till min tystnad

En förklaring kanske är på sin plats. För min tystnad under de senaste månaderna. Detta har varit en skriv- och läsblogg.

Under de senaste månaderna har jag varken skrivit eller läst.

Jag har mest bara pysslat, varit otroligt kreativ när det gäller att klippa, klistra och måla, skicka happy mail (brev med pysselmaterial) över hela världen, men inte när det gäller att läsa eller skriva.

Eftersom jag läste över hundra böcker förra året kan min lässvacka bero på övermättning/utmattning på den fronten. Nu har jag fått tillbaka läsglädjen, men jag kommer nog att läsa i ett lugnare tempo.

Jag vill också skona mina ögon från att sitta för mycket vid datorn. Därför har det heller inte blivit mycket renskrivet, och just "renskrivning" var dumt nog en av de första sakerna jag sade mig att jag skulle göra i mitt skrivande för att komma tillbaka till det och in i boken igen. Nu har det tack och lov inte blivit så. Tack vare min kära syster har jag kommit på ett annat sätt att arbeta.

Jag har redigerat kapitel 1-7 av Jade och skickat till henne och därmed "låst" dessa kapitel tillfälligtvis. Istället försöker jag nu jobba på omskrivning av kapitel 8 och framåt. Det måste väl sägas vara tredje utkastet jag jobbar på nu, när jag äntligen kommit underfund med hur jag ska göra. En del stora förändringar och ytterligare några förändringar.

Första persons-POV/Jag-perspektiv kräver mycket att sin författare om det ska vara bra gjort. Jag hoppas att jag äntligen kommit på en vettig lösning och jag ska göra allt som står i min makt för att göra Jade rättvisa - han, för han är en man trots sitt unisex-mest-kvinnliga-förnamn. Inte lätt, men det är just utmaningar jag vill ha.

Apropå utmaningar så har bloggen varit en stor utmaning den sista tiden. Bloggens vara eller inte vara.

Har jag några läsare? Bryr de sig om jag slutar blogga? Varför bloggar jag? Kommer folk att vilja fortsätta att läsa min blogg nu när jag har haft så långt uppehåll och skriver så sporadiskt? Fyller bloggen någon funktion? Vad har jag för mål med bloggen? Ska jag sluta blogga? Ska jag fortsätta?

Jag har velat fram och tillbaka och till sist bestämt mig att ha bloggen kvar bara för att jag ändå tycker att det är roligt att blogga. Oavsett mängden läsare - om jag har en enda nöjd läsare är jag nöjd med det.

Jag har också kommit underfund med att jag ska låta denna blogg vara en svensk blogg för allting jag vill blogga om på svenska. Min andra blogg Creative Harmony kommer att vara en enbart engelsk blogg, där jag bara skriver på engelska - om allting jag vill skriva om på engelska - precis som jag här skriver om allting på svenska.

Nu tror jag dock att det jag vill skriva om på engelska kommer att vara art journal, happy mail, målande och annat som jag har utländska kontakter med och som rör utmaningar och annat jag hittar på just engelska.

Så den här bloggen kommer även fortsättningsvis främst att vara en läs- och skrivblogg. Men även ha en del annat som jag får för mig att blogga om.

Jag tänkte också försöka att ändra sättet jag bloggar på. Tidigare bloggade jag spontant, lade upp inlägg på en gång när jag hade lust. Nu tänker jag vara lite mer strategiskt. På torsdagar och/eller fredagar tänkte jag lägga upp blogginlägg, men jag tänker inte lägga upp dem allihop samma dag som jag gjort tidigare utan schemalägga inläggen lite mer och dela ut dem på tider under den kommande veckan. Så jag hoppas att det blir uppdateringar lagom ofta för er att inte bli alltför otåliga och utan att jag får er att tröttna på mig och min blogg.

Jag hoppas att ni vill läsa den även fortsättningsvis. Tack för att ni ger mig en liten del av er tid! Kommentera gärna för kommentarer är alltid varmt välkomna och ger mig de sparkarna i baken som jag så väl behöver för att kunna blogga vidare! Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar