lördag 27 september 2014

She's sitting there smiling

”I wonder what she's doing, she's sitting there smiling.”

Något sådant sade den svenska tanten som satt ett par bord bort och konverserade på engelska med sin utländske vän.

Jag förstod givetvis att de syftade på mig. Jag som suttit där under hela tiden som de suttit där och längre ändå. Suttit där och skrivit, på utskrivna A4-blad och A5-block med min rosa bläckpenna (med blått bläck).

Det kanske inte är så vanligt här i den lilla staden där jag bor att sitta ensam på kafé och än mindre att sitta och författa medan man sitter där.

Det kanske är lika bra att vänja sig vid att folk sitter och nyfiket undrar vad man gör, men är svenska nog att inte tilltala mig. Inte ens när de går förbi mig säger de något men jag märker hennes nyfikna blickar under hela tiden som jag sitter och jobbar. Jag försöker koppla bort det och när hon säger att jag ler försöker jag av någon anledning att se allvarlig ut istället.

Min fästman föreslog mig efteråt, när jag berättade om händelsen för honom, att jag skulle ha gjort något ännu underligare än att skriva så att de verkligen kunde ha fått undra vad jag höll på med.

Den tanken slog mig inte alls när jag satt där, men trots att jag kände mig bitvis uttittad och även irriterade mig så smått på de två barnfamiljernas vilda ungar, som sprang kring bland borden, kunde jag koncentrera mig på redigeringen av mina två noveller.

Först gick jag igenom novellen jag skrev i torsdags. Antagligen är det så att den är för färsk fortfarande; jag hittade inte mycket att ändra eller rätta till och efter ett par snabba genomgångar och några fåtalet ändringar lade jag den åt sidan och arbetade med min gamla novell som är från oktober förra året. Där fanns det desto mer att göra: språkligheter, scener och stycken att flytta på eller ta bort, och stycken att skriva nytt på, hål att fylla igen och ett lite för abrupt slut att rätta till.

Jag satt på kaféet i gott och väl två timmar. Jobbade verkligen igenom den här novellen ordentligt. Äntligen har jag nu blivit klar med den såtillvida att jag gått igenom och rättat allt på papper.

Nu ska jag föra in ändringarna i dokumentet i datorn, skriva ut och läsa igenom och sedan är det dags att skicka in novellen via e-post till Året runts novelltävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar