måndag 8 september 2014

Helgrapport - äntligen kreativ!

I helgen har jag suttit och skrivit för hand. Med en penna är man närmast kroppen, det blir en sinnlig och kroppslig upplevelse att skriva.

Jag har skrivit och läst igenom gamla dokument gällande planering och synopsis av min trilogi: Tusenskönan (TS) med fortsättningarna PL och ML. Den historien har verkligen potential, om jag bara kan göra något av den. Eller rättare sagt: avsluta.

Jag har som sagt läst igenom och kommit in i projektet igen.

Efter att ha läst igenom synopsis så långt som jag kommit i den, satte jag igång att skriva nytt, fylla i hål och frågetecken. Det var riktigt roligt. Och inspirerande!

Jag blir jämt så avig och vilsen och tvehågsen om vilket projekt jag ska jobba på, vad jag ska satsa på. Mitt stora problem är, som ni säkert redan vet, planering. Jag skriver av hjärtans lust tills jag fastnar och så börjar jag på ett nytt projekt istället. Fastnandet beror mest på att jag inte kan bestämma mig. Jag har så svårt för val i verkliga livet så varför inte här också? Så jag kan inte välja a, b eller c, och så vet jag inte vad som ska hända. Har några frågetecken som stoppar upp. Och så fastnar jag totalt. Därför ska jag nu göra annorlunda. Jag ska fullfölja dessa synopsisar av trilogin. I helgen benade jag ut en del och rätade ut några frågetecken. Nu är det bara att fortsätta med det.

I och med att jag kom igång med trilogin gick det så mycket lättare i dag när jag började tänka på och fundera kring Jade - romanen jag egentligen borde fokusera på just nu, väl? - och i väntan på tåget blev det någon sida skriven på en handskriven synopsis av Jade. Jag fortsatte på tåget och sedan var det inga problem att fundera vidare medan jag gick hem. Nu flödade det och jag såg en hel scen framför mig. Några frågetecken uträtade och nu är jag tillbaka i projektet Jade också.

Nu ser jag fram emot både arbetsveckan på brödjobbet och arbetsveckan med skrivandet.

Dessutom börjar träffarna med skrivarcirkeln på torsdag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar