lördag 30 augusti 2014

Tematrio - Långbetitlad

Veckans tematrio på Lyrans Noblesser presenteras såhär: Jag har fått jättemånga bra tips på kommande teman, idag valde jag ett som jag tyckte verkade kul. Berätta om tre böcker med lång titel, bra eller dåliga eller sådana du vill läsa. Var gränsen går för lång är ganska flytande och upp till er att avgöra.

Jag blir väldigt glad att det här ämnet dök upp för då ska jag passa på att nämna en bok som jag annars aldrig haft tillfällighet att ta upp här på bloggen. Och den boken har världens längsta titel, eller i alla fall en titel som gör mig djupt imponerad ifråga om längd.

1. Boken är skriven av Paul Jennings och heter:

Bokens hela titel kan vara svår att komma ihåg, men den är väldigt rolig och det minns jag att boken var också, även om jag inte kommer ihåg så mycket mer om den. Titeln i sig är en bra påminnelse om man glömt handlingen. Det var en barnbok/ungdomsbok, lättläst, på engelska som ni förstår, och jag läste den 2006.

Länken leder till en försäljning av boken på författarens hemsida, där man kan få 10 % rabatt på boken just nu.

2. Efter den första titeln blir det svårt att välja en andra och en tredje, men jag väljer ett par som är halvlånga i alla fall, något så när. En ungdomsbok eller om det inte rentav är en barnbok av Terry Pratchett, Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare. En underfundig titel och en riktigt bra bok. Om jag kommer ihåg rätt lyssnade jag på den som ljudbok, ett undantag för mig på den tiden. Läste även denna bok 2006.

3. Kim M. Kimselius skriver väldigt spännande och lättläst för barn i mellanstadieåldern och uppåt om många historiska skeenden och tider. Bland annat har hon skrivit två böcker som utspelas under andra världskriget. Theo och Ramona är två ungdomar som reser i tiden. En av deras tidsresor går som sagt till tiden för andra världskriget. Titlarna på dessa två böcker är snarlika.

Den första boken heter På liv och död i andra världskrigets skugga. Den andra boken heter På flykt från andra världskrigets fasa. Båda böckerna kan läsas fristående men ingår i en längre serie om Theo och Ramona som börjar med Tillbaka till Pompeji (som inte har lika lång titel som de andra två). Böckerna om Theo och Ramonas äventyr i andra världskrigets skugga läste jag 2011, samma år som böckerna kom ut.

4 kommentarer:

  1. Oj, det var en rejäl titel, nog den längsta jag sett i hela den här tematrion!

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig titel, Kul med okända titlar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns nog en hel del långbetitlade böcker därute. Ju längre titlar desto svårare att komma ihåg, väl?

      Radera