fredag 25 juli 2014

Recension: Centuries of June av Keith Donohue

Författare: Keith Donohue
Titel: Centuries of June
Förlag: Broadway Paperbacks
ISBN: 978-0-307-45029-6
Sidantal: 342 sidor
Köpt: på The Book Depository i maj
Utläst: 2014-07-01 (läste de sista 30 sidorna den dagen; resten av boken i juni)

Nu är jag förskräckligt sen med att lägga ut den här recensionen. Över huvud taget ligger jag långt efter med recensioner av böcker här på bloggen. Jag som hade tänkt posta ett inlägg om hur det gick på min Mermaid May-månad i maj; det är ju snart augusti så det känns som om det är lite för sent.

Centuries of June var min utmaningsbok i läsutmaningen Läs ett år. Den första boken i utmaningen som jag valt att köpa och även den bok jag tyckt bäst om av månadsböckerna fram till och med juni.

Eftersom det är en väldigt annorlunda bok är det kanske därför som jag dragit mig för att recenseras den, för att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Nu ska jag i alla fall försöka.

Först kan jag berätta lite kort om handlingen.

En man ligger på sitt badrumsgolv med ett hål i huvudet. Längre bort i samma hus, bortanför korridoren i ett sovrum, ligger nio kvinnor, varav en av dem kan vara mördaren. Mannen vet inte vad som hänt och försöker komma underfund med det medan han blir avbruten av och lyssnar till de nio kvinnornas historier, som tar honom genom flera sekel.

Var och en av kvinnorna har en egen röst och en egen historia. Flera av dem tyckte jag mycket om, men mest tyckte jag nog om den första kvinnans levnadsberättelse. Hon är en kvinna som blir förälskad i och gifter sig med en björn. Den påminner starkt om indiansk mytologi. De andra kvinnornas historier vill jag inte avslöja, men läs gärna boken så får ni veta. Det är många fascinerande berättelser och jag tyckte som sagt mycket om det jag läste.

Visst kan handlingen bitvis te sig förvirrande, men det är mer en spegling av huvudpersonens egen förvirring och hans sökande i vad som egentligen hänt honom och varför. Han minns ju inte ens vem han är.

Det är surrealistiskt, spännande, förvirrande, roligt, intelligent. Bitvis är det en historisk roman eftersom kvinnornas historier tar läsaren genom olika tidsepoker. Det är riktigt bra skrivet, inte för inte är Keith Donohue bra på det engelska språket, behärskar det verkligen. Han har en Ph.D. i engelsk litteratur och har publicerat litteraturkritik och föreläst om litteratur och skrivande på diverse olika college och universitet.

Den här romanen beskrivs som en blandning mellan spökhistoria, thriller och deckare. Och nog lånar den drag från olika genrer och de olika kvinnornas berättelser är berättade på väldigt olika vis. En av dem består mest av brevväxling, till exempel.

Jag tyckte mycket om den här boken och gav den fyra av fem stjärnor på Goodreads.

Keith Donohue är en författare som jag gärna läser mer av; han verkar skriva udda, intressanta romaner. Och det är en bok och en författare som jag inte skulle ha en aning om existerade om det inte vore för Läs ett år-utmaningen, så det tackar jag Västmanländskan för som anordnar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar