torsdag 17 juli 2014

BookTube-a-Thon dag 1, 2 och 3

Det är verkligen inspirerande med BookTube-a-Thon för läsandet. Även om jag, på grund av jobb, inte hunnit läsa så mycket som jag kanske skulle ha velat, har jag kunnat läsa en hel del. Och genom att läsa manga ökar jag sidantalet väldigt, utan att för den skull anstränga mig för mycket. Det är inte fusk, men det är lättare läsning.

Dessutom går BookTube-a-Thon och liknande läs-mycket-på-begränsad-tid-utmaning ut på att läsa gärna korta böcker och böcker med luftig text och/eller bilder om syftet är att läsa så många böcker/sidor som möjligt. Dock måste ju läsandet fortfarande vara lustfyllt och rogivande, tycker jag i alla fall. Så även om jag är en snabbläsare, läser ganska så fort när jag väl läser, vill jag inte läsa för fort, vill kunna läsa i en takt som känns bekväm. Det må vara läsmaraton eller inte.

Därför har jag lugnat mig med läsningen och tagit det rätt lugnt. Ändå har det som sagt blivit en hel del läst, speciellt i dag då jag hade en ledig dag med tågtid, reste en halvtimme åt vardera hållet och under de halvtimmarna får man mycket läst. Dessutom har det blivit lite tid på kafé och lite annan väntetid som jag passat på att använda till läsning. Mer om dagens läsning i ett framtida inlägg.

Dags för lite kort statistik för de tidigare dagarna. Jag har varvat läsandet av Den stulna romanen av Nawal El Saadawi med läsandet av mangaserien om Emma under mina tre första dagar (måndag, tisdag, onsdag) i BookTube-a-Thon.

Dag 1: 191+3= 194 sidor.
Dag 2: 199+44+22= 265 sidor.
Dag 3: 62 sidor.

Första dagen läste jag bara 3 sidor i Den stulna romanen men hela första volymen av Emma, dag två blev det andra volymen av Emma plus lite i tredje volymen och lite mer i Den stulna romanen. Under dag tre blev det bara Den stulna romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar