Recension: Vaughan & Staples: Saga Volume One

Titel: Saga, Volume One
ISBN: 978-1-60706-601-9
Antal sidor: 160
Köpt: På SF-bokhandeln i Stockholm lördag 29/3 2014
Utläst: 2014-03-31

Om handlingen, från baksidan av boken:

From award-winning writer BRAIN V. VAUGHAN (Y: The Last Man, television's Lost) and critically acclaimed artist FIONA STAPLES (Mystery Society, North 40), SAGAis the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the universe. When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old world. Fantasy and science fiction are wed like never before in the first volume of this sexy, subversive ongoing epic.

Jag gillar verkligen huvudpersonen Hazel, som än så länge bara är nyfödd, och hennes berättarröst. Det är en skön kontrast som behövs till allt annat som sker, allt elände. Jag gillar också hennes föräldrar, speciellt modern och hennes starka attityd till saker och ting.

Detta är inte mer blodigt eller skruvat än böckerna om Sandman av Neil Gaiman och den serien slukade jag när det begav sig, och jag älskade den, men kanske var jag mindre känslig då. Jag läste den runt år 2000 och däromkring. Nu skulle jag kanske ha svårare för Sandman vid omläsning, tror jag i alla fall. Jag vet inte. Blodiga mord och alltför skruvade saker är inte riktigt min grej, men jag dras ändå till den här historien. Sex är inga problem, men mord och brutalitet är jag lite känslig för. Ändå känns det här som en serie jag kan komma att älska. Den är skruvad och udda och annorlunda. Ingen sitter säkert och det känns lite grand som vad som helst kan hända. Det är riktigt snyggt tecknat, proffsigt gjort på alla sätt och vis.

Ännu är det bara första albumet. Blir jag nyfiken på fortsättningen? Ja. Än så länge finns det tre album ute, så jag kanske inte ska vara för snabb med att köpa, för då måste jag vänta (lite för länge) på fortsättningen.

Kanske fordrar det här albumet en omläsning under lugnare former. Jag läste början i lugn och ro under helgen men dagen efter, måndagen den 31 mars, då jag skulle avsluta läsningen var det kväll och den 31 mars började lida mot sitt slut, hela mars månad led mot sitt slut, och jag var lite stressad för att det här ju måste bli sista boken i min Läsmaraton i mars-utmaning och jag hade egentligen tänkt mig att läsa fler böcker. Därför kanske jag läste sista halvan av albumet lite för snabbt.

Nu blev det som det blev och jag räknar den här grafiska romanen som bok tio av tio i min Läsmaraton i mars-utmaning.

Jag vill köpa och läsa fortsättningen och har sett att Adlibris säljer den billigare än SF-bokhandeln så jag ska nog göra en bokbeställning. Inte just nu, för jag har heller inte råd, men jag får se hur länge jag kan avhålla mig från att läsa fortsättningen. Under tiden kan jag läsa om den här volymen, för det är den värd.