Recension: Sofia Malmberg: Elin under havet

Författare & illustratör: Sofia Malmberg
ISBN: 9129680697
Format: danskt band
Antal sidor: 126
Utläst: 2014-03-22

Om innehållet, från baksidan av boken:

Elin är ensam. Hennes mamma är oftast upptagen och hennes pappa jobbar hela tiden. När Elin söker efter en kampsportstudio får hon kontakt med tränaren André. Han verkar snäll och inte för framfusig. Efter att ha chattat om sport några gånger föreslår han att Elin ska komma förbi studion så att han kan få visa hur det går till. Elin känner sig både glad och sedd och anar inget ont, men det visar sig att André har helt andra tankar med mötet.

En mörk berättelse om en ung, ensam flicka som blir utsatt för övergrepp. När verkligheten blir för skrämmande flyr hon in i fantasin. Så småningom kommer hon igenom och ut på andra sidan.
En grafisk roman med vackra svartvita bilder som riktar sig till barn från elva år och uppåt. Ett utmärkt redskap att använda i samtal om det svåraste svåra.

Elin under havet är en lågmäld historia. Det är en grafisk roman om något så svårt som sexuella övergrepp. Det tunga ämnet speglas väl i de svartvita teckningarna. Det är professionellt tecknat och enkelt berättat. Det enda jag kan ha emot teckningarna är att bakgrunderna är lite väl enkla och tomma, bristfälliga – där finns inte många detaljer. Annars tycker jag mycket om tecknarstilen och gillar det stilistiska i den grafiska romanen. Det är sparsmakat och det speglar innehållet väl.
Det är en enkel historia men i sin enkelhet mycket trovärdig.

Jag gillar att det blir till en saga, en surrealistisk värld som Elin flyr in i för att undkomma känslorna som övergreppet väcker. På samma vis är låtsasvärlden en metafor för den kris som Elin genomgår, en metafor för känslorna som övergreppet väcker. Precis som det står på baksidan av boken och i flikarna på bokkanterna, är detta en bok som passar sig väl som underlag för diskussion om det svåra, det som inte alltid annars går att tala om.

Det här är den nionde boken av tio i min Läsmaraton i mars-utmaning.