onsdag 5 mars 2014

Waiting on Wednesday: Fool's Assassin

Hon har sagt det varje gång. Efter varje ny trilogi om Fitz säger Robin Hobb att detta var den sista. Nu går jag vidare till andra böcker - eller, i hennes fall (oftast) andra trilogier - och det gör hon! MEN! Hon återvänder till Fitz.

Efter den första trilogin, The Farseer Trilogy, som jag läste, slukade och älskade när det begav sig på slutet av nittiotalet (1995-97), återkom hon fyra år senare med första boken i en annan trilogi, The Tawny Man Trilogy. Den första trilogin hade jag läst när första delen redan översatts till svenska, jag läste den på svenska, köpte pocketen på engelska, läste den på engelska och läste om den på engelska - Assassin's Apprentice (Mördarens lärling).

Eftersom böckerna redan fanns i pocket var alla tre böcker utgivna när jag först gav mig på dem. Jag kunde alltså läsa dem mer eller mindre i ett svep: Assassin's Appretice, Royal Assassin, Assassin's Quest. Älskade alla tre böckerna. Mycket.

Så kom då andra trilogin, första boken Fool's Errand 2001. En fristående fortsättning på första trilogin. Fast det fördjupar förstås läsningen om man läst första trilogin först. Jag köpte första boken inbunden på engelska, ville läsa på en gång och vid det här laget hade jag för länge sedan övergett den svenska översättningen (bättre på originalspråk, orkar inte vänta på översättningen). Köpte även andra boken inbunden på engelska och läste, The Golden Fool. i januari 2003. Läste och grät och älskade boken.

Den sista boken i trilogin, Fool's Fate, kom inte ut förrän i slutet på året, 2003. Jag har för mig att jag fick den i julklapp det året. Då hade jag - väldigt otåligt - väntat sedan januari 2003 på att få läsa sista delen i trilogin. Fast hur det nu var blev det inte av att läsa den just nu, andra böcker kom emellan. Tiden gick - och gick - och gick - och gick. Och nu är det 2014 och jag har fortfarande inte läst sista boken i trilogin. Fastän jag gärna vill! Men nu när det gått så lång tid måste jag läsa om de andra två böckerna i trilogin, känner jag, och då tar det emot, för det är himla tjocka böcker; de blir tjockare och tjockare. Och det inbundna formatet gör sitt till: 584 sidor (bok 1), 632 sidor (bok 2), 805 sidor (bok 3).

Jag trodde det var slut där. Men nu har Robin Hobb återvänt till Fitz för tredje gången med The Fitz and the Fool Trilogy. Första boken släpps den 12 augusti i år: Fool's Assassin. Det går ju inte att köpa den utan att ha läst klart de föregående trilogierna! Det är ju hela grejen, att man får en så mycket rikare upplevelse om man läst allting i ordning. Så jag har bestämt mig för ett omläsningsprojekt med nyläsning i och med sista boken i The Tawny Man Trilogy, alltså Fool's Fate.

Före augusti ska jag ha plöjt igenom 2021 sidor med Fitz! Ser faktiskt riktigt fram emot det. Bara jag kan sjunka djupt ner i läsningen och verkligen njuta av den. Den första trilogin som jag läst om flest gånger och kan många bitar utantill av sträckläste jag, och det är den bästa sortens läsning - när man bara läser och läser och inte kan sluta och tiden försvinner och man verkligen är där och tappar bort att man själv existerar över huvud taget.

Överdriver inte alls, men jag försöker förklara läsupplevelsen bara. I alla fall. I mars blir det nog inte av att läsa men i april måste jag sätta fart. Första trilogin, skulle jag komma till, kan jag så bra att det inte behövs någon omläsning men de andra böckerna vill jag läsa om. Sedan borde jag kanske läsa de andra trilogierna också före augusti, de trilogierna som utspelar sig i samma värld men handlar om andra personer.

Vad tycker ni som vet och läst? Jag tänker på Liveship Traders Trilogy (som fordrar ett eget inlägg, min läsning av den trilogin är smått kaotisk) och The Rainwilds Chronicles. Den sistnämnda trilogin går parallellt i handling med The Tawny Man Trilogy som jag förstått. Med andra ord borde det väl berika läsningen? Då ska jag plöja ytterligare sex böcker före 12 augusti. Hur många sidor blir inte det? Plus allt annat jag vill läsa!

Har jag ett problem här?

Hursomhelst och i alla fall. Den 12 augusti är det dags! Jag ser så fram emot det!


(Waiting on Wednesday började hos Breaking the Spine och jag hittade dit via Fridas Bokhylla.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar