måndag 17 mars 2014

Recension: Börjesson & Rehn: Makt

Titel: Makt
Författare: Mats Börjesson & Alf Rehn
Förlag: Liber
Antal sidor: 128
Serie: Det här är en fackbok i serien BeGreppbart
Utläst: 2014-03-08

Eftersom jag läste ungefär hälften av den här boken innan mars räknar jag inte den här boken i läsutmaningen Läsmaraton i mars; däremot räknas den som en bok läst i mars när jag ska göra min sammanställning av månaden eftersom jag utgår ifrån utläsningsdatum när jag gör läst-listor.

Det här är en liten fackbok om makt, en introduktion till vad ordet och begreppet makt innebär och vad det egentligen betyder. Boken är trots sitt bedrägligt mycket tunna format väldigt omfattande, så till vida att den tar upp både modern och postmodern syn på makt, samt de riktigt stora teoretikerna, de stora namnen, tänkare som haft teorier om makt, både i nutid och förr; bland dessa kan nämnas Michael Foucault och Karl Marx.

Författarna diskuterar maktens språk och språkets makt, vad som är makt och inte, vad som är frihet och hur frihet kan vara makt. Boken tar också upp bloggares användning av ordet makt och till och med bokbloggar och bokbloggars makt får några rader.

Det är som sagt en introduktion och därför tas mycket upp på ytligt vis, men boken nosar på alla relevanta delområdet under ämnet makt, och jag för min del får mycket att tänka på och reflektera kring. Framför allt vad makt egentligen är och i hur många situationer där man tror sig bestämma egentligen lyder under någon annans makt.

För den som vill ha en introduktion till vad makt har varit och vad makt är nu i vår vardag är det här en perfekt bok. Den är lättillgänglig, lättläst och tunn vilket gör att man inte avskräcks utan tvärtom kan tänka sig att läsa den. (Här kan man provläsa på CDON.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar