torsdag 6 februari 2014

Läsrapport: januari 2014

Dags att sammanfatta läsningen i januari. Trots att jag skrev så mycket som jag gjorde lyckades jag läsa en hel del, må vara hänt att ett par av böckerna var väldigt korta (seriealbum, barnböcker). Men i år räknar jag "en bok är en bok", oavsett längd. Det blev nio böcker i januari, är mycket nöjd med det. Redan en bok i veckan, fyra böcker på en månad, tycker jag är en bra månad, helt godkänd. Färre böcker än så vill jag inte ha per månad. Därför är nio riktigt bra, statistikmässigt. Här följer en kort lista (med länkar till recensioner):

  1. Lars Westman: Januari
  2. T.S. Eliot: Det öde landet
  3. Julien Neel: Lou! 1: Dagboksdagar
  4. Gene Wolfe: A Devil in a Forest
  5. Julian Barnes: Känslan av ett slut
  6. Per Nilsson: EXTRA En morgon stod hon bara där – Januari
  7. Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
  8. Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet
  9. Inti Chavez Perez: Respekt. En sexbok för killar.
 Och så är det dags för lite statistik och ytterligare sammanfattande. Det här året har jag bestämt mig för att vara bättre på att genomföra mina läsutmaningar. Börjar bra i alla fall.

"Läs ett år"-utmaningen: två böcker lästa. 1/12 avklarad, eftersom varje månad genererar en titel/månadens namn och mer inte krävs.

"Läsa böcker från minst 20 länder"-utmaningen: 5/20. USA, Sverige, Danmark, England, Frankrike.

Kaosutmaningen 2.0: 7/20 (40).

[Precisering:  Läs en bok med en månad i titeln (Westman: Januari), läs en bok som är skriven av en nu avliden författare (T.S. Eliot: Det öde landet), läs en fristående bok (Julian Barnes: Känslan av ett slut), läs en bok du blivit tipsad om på en bokblogg (Julien Neel: Lou! 1), läs en bok vars författare har bokstaven S i både för- och efternamn (Jonas Jonasson: Hundraåringen), läs en bok på annat språk än svenska (Gene Wolfe: A Devil in a Forest).]

"Läsa tio böcker på engelska"-utmaningen: 1/10. (Gene Wolfe: A Devil in a Forest). Här skulle jag kunna räkna T.S. Eliots Det öde landet också eftersom utgåvan jag läste hade den svenska översättningen parallellt med originalet, men den är såpass kort att det skulle kännas lite som fusk.

Månadens bästa: Eliot/Jonasson
Månadens sämsta: Per Nilsson

Månadens roligaste: Jonasson tätt följd av Neels Lou!
Månadens besvikelse: Per Nilsson

Månadens oväntade: Adler-Olsen, som jag läste av en slump bara för att filmatiseringen av hans böcker nämndes på Skavlan och jag blev nyfiken och beslutade att läsa första boken i serien. Ibland läser man sådant man inte alls trodde att man skulle läsa, och dessutom utanför bekvämlighetszonen. Deckare/thrillrar är inte alls min genre annars.

Månadens äldsta: Gene Wolfe: A Devil in a Forest. Påbörjade boken redan i oktober förra året, med tanke på 3x3-läsutmaningen men november och NaNoWriMo kom i vägen och det blev ingenting läst, varken under november eller december förutom mitt eget manus. Så kan det gå. Dessutom var jag precis i slutet med futtiga trettio-någonting sidor kvar bara. Snöpligt. Hursomhelst, jag läste ut boken i januari istället, vilket försämrade läsningen, hade varit bättre att läsa den i ett svep utan två månaders uppehåll. Oh, well. Dessutom har boken stått i flera år i bokhyllan, en typisk hyllvärmare, så det känns bra att äntligen ha läst den, och det var dessutom en trevlig läsupplevelse. Mer Gene Wolfe åt folket!

Månadens mest filosofiska: Det blir bråk mellan T.S. Eliots Det öde landet som jag har sådan kärlek till, vet inte varför riktigt, kanske för att den är så känslostyrd, har så många referenser till litteratur, till världskrig och tarotkort, och Julian Barnes Känslan av ett slut som var en filosofisk roman, jagform, en äldre herre som reflekterar över sitt liv och inser att saker inte är som han trodde att de var, att man påverkar andra mer än vad man tror, i vissa fall...

antal omläsningar: 1 (T.S. Eliot läste jag första gången 2003, då på engelska)
antal egenägda böcker: 2 (för få! helst ska jag ju läsa mest bara egna böcker!)
antal ljudböcker: 1
antal biblioteksböcker 6 (5 + ljudbok)
antal lånade böcker av sambo: 1 (kunde kanske räknas som min egen men ändå, måste ju göra lite kul statistik av det här)
antal fackböcker: 1
antal diktsamlingar: 1
antal grafiska romaner/serieböcker: 1
antal böcker på engelska: 1 (2)
antal böcker på svenska: 8
antal ungdomsböcker: 1
antal böcker köpta och lästa i januari: 1 (Julian Barnes: Känslan av ett slut, ett spontanköp, bra läsning)

statistik olästhögen/egenägda böcker: -1 (köpte en ny bok, läste två egenägda)

sammanlagt antal böcker: 9

sammanlagt antal sidor: 1272 sidor plus 14 h 48 minuter lyssnande på ljudbok 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar