tisdag 25 februari 2014

Bokrean 2014: Ugglan

Även i år är det riktigt bra att jag fyller år precis innan bokrean början. På samma vis är det fint att det är Alla hjärtans dag så tätt inpå. Med tre presentkort på en sammanlagd summa av 650 kronor kunde jag verkligen shoppa loss på Ugglan. Ändå hade jag kvar 197 kronor på ett presentkort när jag gav mig av därifrån, att använda vid ett annat tillfälle. Jag valde och valde, funderade och räknade efter med kalkylatorn på mobilen, tills jag äntligen och till sist kunde bestämma mig för vilka böcker jag skulle ha. Det blev åtta reaböcker plus ett litet bonusköp i form av en läsdagbok, "Mina bokrecensioner", som det också var rea på.

Först ut är Divergent av Veronica Roth. Har tänkt köpa denna bok hur länge som helst, alternativt låna den på biblioteket, men jag ville helst ha den, och hur som helst läsa den, gärna före filmpremiären som är den 21 mars. Bara de i filmatiseringen inte tar med bok två och tre i denna trilogi. Jag vill ju helst läsa böckerna innan jag ser filmerna. Jag är nog lite sen med denna bok, den kom ut första gången 2011 och har figurerat på bokbloggar hur länge som helst. Nu ska äntligen jag också läsa den!

Andra boken i högen är Syskonmakaren av Lisa Jewell. Jag samlar på hennes böcker sedan tidigare, har läst flera stycken och har ett par olästa i hyllan. Det är därför jag inte kommit mig för att köpa Syskonmakaren tidigare. För att jag på något vis tycker att man borde läsa ut de böcker man har hemma av en viss författare innan man köper fler. Inte för att jag alls följer den regeln. Böcker är ju färskvara och hittar man en ny bok av en favoritförfattare eller författare man gärna läser, måste man oftast passa på att köpa innan boken går ur tryck. Nu kändes det i alla fall som att det var dags. Dessutom sägs Syskonmakaren vara Lisa Jewells bästa bok hittills.


På tredje plats i bokhögen är ännu en tjock bok, Djupare av Roderick Gordon och Brian Williams. Detta är den fristående fortsättningen på boken Tunnlar. Tunnlar fick jag i pocketvariant av en god vän, läste och tyckte var spännande underhållning. Nu vill jag läsa fortsättningen. Det är en bladvändare, en spännande urban fantasy.

Ännu en tjockis blev det, den tjockaste boken, tror jag. De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia. De spelar schack i den här boken. Och nördig som jag är, just för att Jade spelar schack i romanprojektet jag skriver på måste jag köpa den här boken. Inte bara på grund av schackspelandet. Det verkar vara en läsvärd bok och det är alltid trevligt med tegelstenar! Denna tjocka roman är på närmare 630 sidor. Djupare är på 700 sidor men det är en lättläst barnbok med större teckenstorlek.
 
Nu är det dags för de lite tunnare böckerna. Den femte boken jag köpte var Irrande falk, en roman av Jamil Ahmad. Aldrig hört talas om varken författare eller titel förut. I år vill jag läsa böcker från tjugo länder. Här hittade jag en bok vars författare är född i Punjab och har levt och verkat i Pakistan; han bor fortfarande i Pakistan. Det verkar vara en sympatisk och läsvärd bok så därför slog jag till.

Nästa bok i högen är Vi kom över havet av Julie Otsuka. Hon är en japansk-amerikansk författare, född i USA, Kalifornien och numera bosatt i New York. Jag är fortfarande något av en japannörd. Den här boken handlar om japanska kvinnor som kom till Kalifornien som postorderbrudar på 1920-talet. Det här är vad jag älskar med Ugglan, man kan hitta udda små böcker som sticker ut och är annorlunda. Det här känns som en sådan bok.

Ännu en bok som har med Asien att göra är den jag ska presentera härnäst. Ru av Kim Thúy. Kim Thúy kom som båtflykting till USA från Vietnam 1978 då hon var tio år. Sedan hon var med i Babel förra året har jag velat läsa något av henne. Hon har figurerat på diverse bokbloggar, både Ru och hennes senaste bok Mãn. Nu vill jag läsa. Det verkar vara en tunn och snabbläst bok, men en språkligt vacker bok, en sådan man vill läsa långsamt och smaka på.


Sist ut är en bok i en helt annan genre, nämligen sicence fiction. Det här är också den enda boken på engelska i den här högen. Robopocalypse är skriven av Daniel H. Wilson. En storpocket som har kostat hundra kronor, nu nedsatt till fyrtio kronor. Verkar vara en spännande bladvändare i Stephen Kings anda - åtminstone har han skrivit "Terrific", enligt citat på framsidan. På framsidan står också en teaser: "They are in your house. They are in your car. They are in the skies. Now they are coming for you." Det verkar inte vara högkvalitativ litteratur, eller så är jag bara skeptisk, men jag blev väldigt nyfiken och en framtidsthriller med AI och robotar kan inte vara helt fel. Dessutom ser jag nu när jag surfar runt efter länkar och bilder att boken filmatiseras just nu med Stephen Spielberg som regissör, och är tydligen väldigt populär alltså, eftersom de har en hel sida för filmatiseringens framåtskridande. Den skulle ha haft premiär sommaren 2013 men blev uppskjuten på framtiden. Kanske blir det nu i år? Jag hade inte ens hört talas om boken förut. Är jag bortkommen? Det är i alla fall en "techno thriller" enligt Wikipedia.

6 kommentarer:

  1. Härliga fynd!

    Jag är sugen på "De kom över havet"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är så roligt, man blir sugen på att läsa alla på en gång.
      Ja, den verkar vara riktigt bra!

      Radera
  2. Bra fynd! Blev speciellt sugen på den sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kajsa, visst låter den spännande!
      Hoppas du hittar den och gillar vad du läser om du väljer att köpa den!
      Jag tror inte att den var på ordinarie rean dock, utan något som Ugglan-bokhandeln gallrade ut bland engelska sortimentet. Men den kanske finns att hitta i alla fall, om inte annat på nån nätbokhandel. :-)

      Radera
  3. De kom över havet är jättebra liksom Ru. dem har jag läst. Irrande falk blir jag riktigt nyfiken på. De obotliga optimisterna har jag hört ska vara jättebra också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Calloway, vad kul att du läst och gillar. Jag har läst Ru nu, gillade den skarpt och läser just nu De kom över havet och hittills gillar jag den också - mycket! Hoppas att du gillar om du köper Irrande falk du också! :-) Optimisterna får jag ta till när jag vill läsa en tegelsten. ;-)

      Radera