onsdag 19 februari 2014

Alessandro Baricco: Silke

Den här romanen är en liten pärla.

Tidigare har jag läst Nittonhundra, också en kort och originell historia. Läste den i augusti 2011. När jag nu ramlade över en ny titel av Alessandro Baricco på Röda korset bestämde jag mig för att det var dags att återknyta bekantskapen med en utomordentligt trevlig författare. Pocketboken som heter Silkekostade bara tre kronor på Röda Korset, men nog är den värd mycket mer än så. Snabbläst är den och ungefär lika tunn som Bariccos andra bok.

Silke handlar om en man som lever som handelsman; han handlar med silkesmaskar. Hans affärer för honom till Japan där han får stifta bekantskap med en för honom ny och främmande värld. Boken utspelas 1861 och framåt.

Det är fantastiskt vilken fin historia som Baricco får fram på få sidor. Enkel och lättläst och poetisk i sin enkelhet. Jag rekommenderar den verkligen! Den går snabbt att läsa också och det är ju något som går hem nuförtiden, att den inte tar upp mycket tid men ger ett bestående intryck.

Jag får mersmak, nu vill jag leta reda på andra böcker av Baricco.

2 kommentarer:

  1. Den läste jag med och blev lika berörd som du. En fin liten berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Kul att du också gillade. Har du läst något annat av honom?

      Radera