fredag 24 januari 2014

Räkning i skrivbok - inte så trist som det låter

Jag skriver en hel del för hand. Ligger efter nu, med renskrivandet. Har massor att renskriva, men orkar inte renskriva mer än lite i taget. Det tar ju tid från nyskrivet också, vilket känns lite frustrerande, tidvis.

Plus att nu när jag är med i 1 K Per Day-gruppen på Facebook, räknar jag alla ord jag skriver.

Det funkar bra även när jag skriver för hand, MEN det är tidsödande att räkna orden. Jag har ett system dock, jag räknar tio ord i taget, drar ett snett hårt streck, / eller \ lite beroende på var det hamnar på raderna, i meningarna, vilka bokstäver som är i närheten. På slutet räknar jag de sista orden, och summeras de inte upp till tio utan till lägre siffra skriver jag den på slutet, till exempel 4. Och sedan räknar jag strecken. Tio i taget, och sätter en liten siffra intill, "100", "200", "300" och så vidare, bara för att inte tappa bort mig. Och lägger till den där sista siffran, i exemplet ovan 4, så jag landar på säg 1504.

Funkar bra, men det blir, som ni förstår, mycket att renskriva när jag varje dag producerar minst 1000 ord...

Oftast åtminstone några hundra ord fler, för att landa på tusen ord blankt känns för futtigt. Kalla mig överambitiös om ni vill. Men när man väl är igång och skriver, blir det lätt fler ord, av bara farten. Ibland är det mödosamt, men så kommer inspirationen ikapp mig igen och så flyter det några hundra ord innan det åter blir trögt.

Det är som det ska vara med skrivandet, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar