onsdag 18 december 2013

Böcker som stannar kvar, böcker som inte glöms

Författarinnan Maria Turtschaninofflistade på sin blogg tio böcker som stannat kvar långt efter att man läst dem. Här har jag, inspirerad av henne, gjort min egen lista.

Det finns en bok jag minns som jag varken kommer ihåg författare eller titel på och den sökte jag häromdagen förgäves efter på Google. Därför får de bli de tio böckerna nedan. Kanske finns det ytterligare någon bok som fastnat i mig, säkert har jag glömt någon som jag sedan tänker ”men just ja, den också”, men det här de som dyker upp just nu. Och jag listar dem utan någon speciell ordning, eller ja, mer eller mindre efter den ordning jag tror att de kom till mig, från det att jag var som yngst till dess att jag blev äldre.

Och alla är de böcker som jag läst mer än en gång, vissa sju, åtta gånger, om inte fler.

  1. Resan till Ulliga bergen (Solveig Härnerström)
  2. Bilbo – en hobbits äventyr (J.R.R. Tolkien)
  3. Watership Down/Den långa flykten (Richard Adams)
  4. Mockasinspåret (Eloise McGraw)
  5. Prinsen i Central Park (Evan H. Rhodes)
  6. Anne på Grönkulla (L.M. Montgomery)
  7. Den oändliga historien (Michael Ende)
  8. Trollkarlens slott (Diana Wynne Jones)
  9. Assassin's Apprentice (Robin Hobb)
  10. Coraline (Neil Gaiman)

4 kommentarer:

  1. Har du läst Momo - eller kampen om tiden, av Michael Ende? Den är helt fantastisk. Jag tycker bättre om den än om Den oändliga ... :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, och det är tre mycket bra böcker. :-) Barndomsläsning, böcker som kanske är värda att läsas om ännu en gång, nu som vuxen! :-D

    SvaraRadera
  3. Åh ja, Momo har jag läst! Den tycker jag också väldigt mycket om! Det var svårt att välja vilka böcker eller vilken bok av Michael Ende jag skulle ha med. Han är en favoritförfattare bland barnboksförfattare! Är väldigt förtjust även i böckerna om Jimmy Knapp - de borde definitivt också vara med på listan över oförglömliga böcker, liksom såklart Momo. Och även Sju timmar till midnatt, den är riktigt rolig.

    SvaraRadera