måndag 2 januari 2012

Alfabetutmaningen 2011

Förra året deltog jag i Alfabetutmaningen. Hur gick det med utmaningen? Man skulle läsa böcker ur sitt eget hemmabibliotek, en bok - ett författarefternamn - för varje bokstav i alfabetet. Jag klarade inte utmaningen helt, men näst intill. Den 30 december började jag på den näst sista boken, som jag nu läser och hoppas hinna läsa ut idag. Det är "Vänta, blinka" av Gunnhild Öyehaug. Här följer listan på min alfabetutmaning, vilka böcker jag läste:

Alfabet-utmaningen

1. A – Atwood, Margaret: Syndaflodens år

2. B – Barricco, Alessandro: Nittonhundra

3. C – Chevalier, Tracy: Den blå färgen

4. D – Duras, Marguerite: Älskaren

5. E – Englund, Peter & Petri, Kristian: Jag skall dundra

6. F – Annelie Fridell-Aggestam: Så bitter kall

7. G – Gibbins, David: Heligt guld

8. H – Hartnett, Sonya: Skuggan av den randiga vargen

9. I – Ingelman-Sundberg, Catharina: Tempelbranden

10. J – Jersild, PC: Den femtionde frälsaren

11. K – Kaaberbøl, Lene: Skämmartecknet

12. L – Leeb, Jenny: Stella & Sebastian

13. M – Mazetti, Katarina: Blandat blod

14. N – Nemert, Elisabet: Vindarnas ö

15. O – Ondaatje, Michael: Anils skugga

16. P – Pullman, Philip: Rubinen i dimman

17. Q – har ingen bok

18. R – Rowling, J.K: Harry Potter and the Deathly Hallows

19. S – Stewart, Paul & Riddell, Chris: The Lost Barkscrolls

20. T – Trotzig, Birgitta: Dykungens dotter

21. U – Uehashi, Nahoko: Besttjusaren I: Stridsormarna

22. V

23. W - Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet

24. X – Xinran: De goda kvinnorna från Kina

25. Y – Yeh, Chun-chan: En by i bergen

26. Z – Zafón, Carlos Ruiz: Vindens skugga

27. Å – har ingen bok

28. Ä – har ingen bok

29. Ö



Som ni kan se är det V och Ö som fattas. Jag tänkte ge mig själv dispens och läsa ut de två sista i år, 2012, varav jag redan förra året, som sagt, började i Ö-boken.

Sedan är det bara en författare på V som saknas, eftersom jag hoppar över Q, Å och Ä då jag inte har författare på de bokstäverna.

Tycker för övrigt att det är härligt att jag under året kom åt att köpa en bok med författare på X - Xinran - en bok som för övrigt var väldigt bra.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med mig själv. Jag läste 24 av de 26 böcker som min utmaning bestod av, och där började jag på en, så nästan kan man säga 25 av 26 - beroende på om man räknar från det att man börjar med en bok eller då man avslutar boken. Jag skriver alltid upp datum då jag avslutar läsningen av en bok och räknar boken till den månad som då är. Andra räknar från början av läsningen.

Hursomhelst: jag klarade i stort sett utmaningen och jag är nöjd! Ännu mer nöjd eftersom jag äntligen läst massor av böcker från min egen bokhylla, snarare än att låna och läsa låneböcker från biblioteket (vilket jag givetvis också gjort men inte i samma utsträckning som förut). Jag är glad att jag läser ur egna bokhyllan där det står massor av godbitar och guldklimpar som jag faktiskt väldigt gärna vill läsa (men inte alltid kommer mig för att göra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar