tisdag 3 januari 2012

12 Favoritförfattare 2012

Jag har hittat på en egen läsutmaning. Många andra läsutmaningar fokuserar på att läsa böcker av författare man inte läst, ett sätt som är bra att hitta nya favoriter och favoritförfattare på. Men vad som glöms bort lite är att återvända till de favoritförfattare man redan funnit. Därför ska jag under 2012 utmana mig själv att läsa 12 böcker av 12 olika favoritförfattare som jag har. Jag fick fundera lite innan jag fick ihop tolv - vissa var helt självklara, andra fick slåss lite om platsen.

Här följer en lista på tolv av just mina favoritförfattare. Vilka är dina favoritförfattare? Vill du också återknyta bekantskapen med dem? Hur länge sedan var det du läste en bok av din favoritförfattare sist? Jag har inom parentes skrivit när jag läste något av författaren senast. Vissa läste jag så sent som förra året, en favoritförfattare var det ganska precis åtta(!) år sedan jag läste!

Här kommer författarna för enkelhetens skull i alfabetisk ordning efter förnamnet.

12 Favoritförfattare 2012
– Återvänd till dina favoritförfattare

1. A.S. Byatt (december 2009)
2. Diana Wynne Jones (maj 2007)
3. Gene Wolfe (augusti 2010)
4. Jeanette Winterson (juli 2010)
5. Margaret Atwood (augusti 2011)
6. Mary Hoffman (maj 2010)
7. Neil Gaiman (om man inte räknar seriealbumet av Craig Russell som baseras på Gaiman, och som jag läste 2011, var det april 2009)
8. Robin Hobb (januari 2003)
9. Salley Vickers (december 2009)
10. Shannon Hale (april 2010)
11. Terry Pratchett (mars 2009)
12. Ursula K. LeGuin (december 2007)

1 kommentar: