fredag 21 oktober 2011

Fyndat på Bokia

Jag har fyndat på Bokia. Länge har jag velat köpa Sjóns senaste bok, "Skymningsinferno", lika länge har jag varit nyfiken på den. Den kom ut redan 2008 i Island, men översattes först 2011, så den svenska versionen fanns att köpa från i början av året.

Idag hittade jag av en slump boken i bokhandeln, bland reaböckerna! Den kan inte ha sålt så bra, när de redan reade ut den... Jag köpte den för 20 kronor! Vilket fynd, när den kostat 249 kronor för inte alltför länge sedan. Också en bok för 20 kronor som kostat betydligt mer, 198 kronor.

Dessutom hittade jag en bonusbok bland reaböckerna för barn i en annan låda. "Ofelias berättelse" av Lisa Fiedler, som tydligen ska avhandla en lite annorlunda version av berättelsen om Ofelia, med en starkare Ofelia, en som är "envis, smart och kär i livet". Det lät spännande, tycker jag.

"Skymningsinferno" utspelas år 1615, och handlar om Jonás "den lärde" som anlitas för att driva ut onda andar, "känner varje isländsk bergart, växt och fågel, kan tyda de gamla skrifterna och dikta så att änglarna sjunger". Det är ett verkligt levnadsöde som Sjón haft som utgångspunkt, "den självlärde vetenskapsmannen och ordsmidaren Jón Gudmundsson" står det på baksidan av boken. Jag ser fram emot att läsa den.

Även om nu Sjón inte verkar vara så populär i just den bokhandel jag var till, så är han populär i mina ögon, en av mina nyfunna favoritförfattare, ofta med både speciellt språk och annorlunda innehåll, och nu kan jag ställa ännu en bok av honom i min samling. Ser också, som sagt, mycket fram emot att läsa boken!

1 kommentar:

  1. Kul sammanträffade då jag just läste en annan av Sjon :) Skymningsinferno är helt klart favoriten! Får man fråga vilka böcker du har läst tidigare? Har "Skugga-baldur" och "Dina ögon såg mig" kvar av hans översatta, men vet egentligen ingenting om dem eller huruvida de är bra eller ej

    SvaraRadera