fredag 7 januari 2011

Världen och jag

Under 2009 lyckades jag läsa böcker från ganska många olika nationer (19 st). Nu har jag sammanställt läsningen 2010. Sverige och Storbritannien är överrepresenterade. Men trots att det bara är enstaka böcker från andra länder, blir det några stycken när man räknar ihop. Nu är det här statistik över antalet böcker, inte antalet författare. Vissa författare har jag läst flera böcker av, som Ingelman-Sundberg, Kimselius, Hale, Turschaninnoff, Winterson...

Det är allt som allt 57 böcker, från 11 nationer/länder.

antal böcker/nation
svenska: 22
brittiska: 18
amerikanska: 6
finlandssvenska: 3
fransk: 2
irländsk: 1
spansk: 1
mexikansk: 1
rysk: 1
japansk: 1
dansk: 1

Under 2011 skulle jag vilja bredda mina vyer, läsa fler böcker från andra länder. En bok från varje världsdel utanför Europa och Nordamerika, och då världsdelar är stora skulle jag vilja läsa från olika delar av världsdelarna också, som t.ex. Asien... en bok från Japan, en från Kina och ytterligare någon från annan del av Asien. Så säg 2 böcker per världsdel utanför Europa. Det borde väl inte vara helt omöjligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar