måndag 3 januari 2011

Snabb bokstatistik för 2010

Sammanfattningsvis har jag läst 58 böcker under 2010. Då räknar jag inte med en pjäs av Tjechov som bara är på två sidor, och jag räknar även bort alla bilderböcker jag läst, vilka i och för sig är i sådan mängd att de sammalagt kunde bli några "riktiga" böcker, över femtio stycken. Så jag skippar dessa i min statistik och räknar endast barn- och ungdomsböcker som är tillräckligt tjocka eller har tillräckligt mycket text, något som jag inser är rätt godtyckligt.

Hursomhelst, mitt år i siffror...

  • Januari: 7 böcker.
  • Februari: 4 böcker.
  • Mars: 4 böcker.
  • April: 5 böcker
  • Maj: 4 böcker.
  • Juni: 4 böcker.
  • Juli: 8 böcker.
  • Augusti: 7 böcker.
  • September: 8 böcker.
  • Oktober: 5 böcker.
  • November: 0 böcker. Jag skrev NaNoWriMo, över 50 000 ord, min fritid försvann där, och det må väl vara hänt, jag producerade egen text istället för att läsa andras...
  • December: 1 bok.

Jag har försökt kategoriera det lästa. Vissa böcker skulle ha kunnat hamna i två kategorier, t.ex. sådana som är både fantasy och ungdomsböcker, där har jag valt att lägga dem i den kategori jag finner dominerar (vissa fantasyböcker är mer allåldersböcker än något annat).

  • Romaner: 16 st.
  • Fantasy/SF: 13 st.
  • Pjäser: 10 st. (plus Anton Tjechovs "En gåtfull natur")
  • Manga/Manwha/Graphic Novels/Seriebokssamlingar: 1 st.
  • Barn- och ungdomsböcker: 10 st.
  • Fackböcker: 2 st.
  • Novellsamlingar: 3 st.
  • Poesisamlingar: 1 st.
En annan intressant aspekt är språkaspekten. Språk jag borde kunna läsa på är svenska, engelska, franska och japanska. Där mina kunskaper i det franska språket gör att högsta nivån kanske ligger på ungdomsboksnivån och de japanska språkkunskaperna är så fattiga att de ligger på barnboksnivån... Hursomhelst. Såhär lyder den korta listan:

  • Svenska: 51 böcker.
  • Engelska: 6 böcker.

Under 2011 skulle jag vilja förbättra statistiken... Jag återkommer med inlägg om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar