måndag 3 januari 2011

Läsutmaning 2011 – Nästa bok i serien


Paulas bokblog utmanar sig själv och andra att läsa nästa bok i en serie, alltså bok två eller senare böcker i en serie, ej bok ett för bok ett ska vara påbörjad innan 2011. Jag hakar på den utmaningen, har ett antal bokserier jag följer och läser, men vissa som går lite trögt av och till. Jag hoppas den här utmaningen kan hjälpa.
Mina serier/böcker är:
1. J.K. Rowling: Harry Potter-serien. Har läst 6 av 7 böcker. Har för närvarande precis börjat i bok 7 och håller på att läsa den just nu.
2. Agnes von Krusenstjerna: Fröknarna von Pahlen-serien. Har läst 3 av 7 böcker innan 2011.
3. Alexander McCall Smith: böckerna om Damernas detektivbyrå. Har läst 1 bok av sammanlagt 11 böcker (kommer det fler?).
5. Mary Hoffman: Stravaganza-serien. Har läst 4, det finns 5, en sjätte bok är planerad till att komma ut under 2012. Halvt om halvt lovar Hoffman att det kanske kommer att bli åtminstone 12 böcker sammanlagt.
6. Terry Pratchett: serien om Discworld består av en massa böcker, där en ”underserie” handlar om flickan Tiffany Arching. Det finns 4 böcker om henne; jag har läst 3. Främst vill jag alltså läsa ”I Shall Wear Midnight” som handlar om Tiffany, i andra hand vill jag fortsätta läsningen av de andra Discworld-böckerna. Det finns för närvarande 38 böcker om Discworld, där ”I Shall Wear Midnight” är nummer 38. Jag har läst åtminstone 25 stycken, om inte fler. Om Terry Pratchett lever och har hälsan framöver och fortsätter att ge ut böcker i samma takt som tidigare, kommer det att komma ut åtminstone en bok per år om Discworld.
7. Gene Wolfe: The Wizard Knight. En kort bokserie om två böcker, första boken heter ”The Knight”, den andra boken heter ”The Wizard”. Jag har läst bok 1, vill läsa bok 2 i år.
8. Gene Wolfe: bokserien om Urth. Lite beroende på hur man räknar består serien om allt om allt av 13 böcker. Det är en pentalogi, en tetralogi och en trilogi. ”Urth: Book of the New Sun” (Den nya solens bok) består av fem böcker där jag läst 3 ½ bok. Egentligen är det tetralogi med en pendang – ”The Urth of the New Sun”. ”Urth: Book of the Long Sun” består av fyra böcker varav jag läst tre, eller helt två och den tredje blev nog aldrig utläst. ”Urth: Book of the Short Sun” består av tre böcker, där jag ännu inte läst någon. Men dessa tre serier hänger som sagt ihop och är en och samma långa serie egentligen. Uppdelad i tre mindre delar för att var och en av de tre delarna handlar om olika huvudpersoner. Jag räknar det här ändå som en enhet. Sammanfattningsvis kan man säga att jag har läst 6 av 13 böcker. Tyvärr finns bara de fyra första böckerna på svenska. Resten finns dock på engelska, och jag föredrar ändå att läsa den här serien på originalspråk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar