torsdag 6 januari 2011

Julklappsenkät

Jag svarar här nedan på en enkät från Breakfast Book Club, som jag hittade via bloggen Fru E:s böcker.


Hur många och vilka böcker fick du i julklapp i år?
Åtta böcker. ”Plot & Structure” av James Bell, ”Revision & Self-Editing” av James Bell, ”Den glömda trädgården” av Kate Morton, ”Enklare bröd” av Martin Johansson, ”Sociala Medier” av Emil Holmström & Erik Wikberg, ”Det gångna är inte en dröm” av Theodor Kallifatides, ”Morberg lagar och jagar” av Per Morberg, ”The Folklore of Discworld” av Terry Pratchett & Jacqueline Simpson.

Vilka böcker gav du bort i julklapp?
Jag gav bort åtta böcker. Terry Pratchetts ”I Shall Wear Midnight” x 2 (till två olika personer), ”Evolutionen och jag kommer inte överens: bekännelser” av Fredrik Lindström, ”Utrensning” av Sofie Oksanen, ”Edelcrantz förbindelser” av Malte Persson, ”Och allt är förvridet” av Emma Ångström, ”De sex misstänkta” av Vikas Swarup, ”Frostnätter” av Arnaldur Indriđason.

Hade du skrivit en önskelista?
Ja, två olika, som innehöll olika böcker, den ena två: ”Plot & Structure” och ”Revision & Self-Editing” av James Bell, den andra innehöll fler böcker: Theodor Kallifatides ”Det gångna är inte en dröm”, Dick Harrisons ”Ofärd” och ”Niding”, samt ett par titlar till av andra författare.

Fick du/eller gav du bort någon läsplatta?
Nej.

Skickar du julkort?
Ja, egenhändigt gjorda. Tjugofem stycken. De tog evigheter att göra, många roliga timmar, mindre roligt framåt de sista korten… Skissa, teckna i blyerts, fylla i med konturpenna, klistra, klippa, teckna med färgpennor, måla akvarell, klistra på stjärnor och snöflingor, glitterlimma… Det är ett stort men stimulerande projekt varje år att göra julkort och skicka med snigelpost. I år scannade jag också några av de tidigare skisserna och skickade som e-brev och önskade god jul den vägen också.

Vilken är den sämsta julklappen du fått någonsin? (behöver ej vara bokrelaterad)
Minns faktiskt inte, det är sällan jag är missnöjd med en julklapp. Det skulle vara ett sminkhuvud jag fick någon gång när jag var fem-tio år, var inte riktigt min grej, och särskilt inte då när jag var barn och hade helt andra intressen; jag hade hellre fått en bok.

Vilken är den bästa bok du läst i år?
Om man med i år menar 2010… Det är så svårt, det finns så många bra som är så väldigt olika, det får bli ett par titlar, som var och en representerar olika genrer. Bästa fantasy: ”Arra – Legender från Lavora” av Maria Turtschaninoff, bästa historiska roman: Ildefonso Falcones ”Katedralen vid havet” – även om Catharina Ingelman-Sundbergs trilogi ”Brännmärkt/Förföljd/Befriad” var väldigt spännande den också – så är ”Katedralen vid havet” ett mycket gediget och imponerande verk. Hitomi Kaneharas ”Ormar och piercing” är bästa ungdomsbok för året.

Vilken bok ser du mest fram emot under 2011?
Det måste vara någon av de jag har på min bevakningslista på AdLibris, kanske ”Vintervålnader” av Kate Mosse, eller ”Skymningsinferno” av Sjón, Sjón lärde jag känna under 2009 och Mosse började jag läsa för första gången under 2010; båda har blivit något av favoritförfattare, speciellt Sjón.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar