lördag 22 januari 2011

I en svart skrivbok

En enkel svart skrivbok skaffade jag mig, köpte på Akademibokhandeln, i trepack - de andra två var i färgerna lila och rött. Jag började med den svarta för den hamnade överst.

De tre sista dagarna har jag skrivit på NaNo-projektet. Jag har - mest i tanken - organiserat NaNo-projektet, i disposition och synopsis, vad som ska hända i vilken ordning. Det behövdes en ny början och det är den jag skriver på nu. Så i torsdags började jag skriva med bläck i den svarta skrivboken.

Jag skriver och skriver, och räknar och räknar, buntar ihop orden i 50 ord i taget, räknar lite nu och då när jag tar en paus. På så vis når jag långsamt mitt dagliga mål, som från och med igår är 1000 ord per dag. Såhär har det blivit hittintills:

torsdag 20/1: 300 ord.
fredag 21/1: 1242 ord.
lördag 22/1: 1070 ord.

Tankarna går lite för fort för handen, jag hinner inte riktigt med när jag skriver, men det är ändå en speciell känsla att skriva för hand. Dessutom är det bättre för mig, i varje fall just nu, för det finns ingenting annat som distraherar när jag sitter i vardagsrummet med teven avstängd, långt ifrån datorns distraktioner (datorn som står i arbetsrummet) - nätet med allt vad det innebär och datorspel (som visserligen inte lockar så mycket just nu) och annat som jag kan skriva på... Det är dock mest nätet som är boven, slösurfandet och Facebook. Men vid den svarta skrivboken blir jag produktiv. Och så har jag väldigt roligt också!

1 kommentar:

  1. Slurf - fick jag veta att det heter idag. Slösurfandet på internet.

    Hur blir man av med denna ovana?

    SvaraRadera