onsdag 15 juli 2009

Eskatologi

Eliot, ack, Eliot,
han vandrar över de Elyseiska fälten.
Vilket elände att han redan gått hädan!

Emaljfärgad var båten han styrde;
han paddlade full av hopp om att nå sitt eldorado
men i berusningstillstånd blev det inte mer än ett embryo,

en början, som fick ett tvärt slut:
en ände med förskräckelse;
när båten stötte mot grund och gick under gjorde Eliot detsamma.

Med vinflaskan i ena handen och Gudarnas nåd i den andra
nådde han inte sina drömmars land, men närapå.

Eliot fick möta Elysions sällhet och vandrar nu i evigheten;
han är en av de många skuggor som dväljs där.







Kommentarer:

detta är dagens SkrivPuff-övning: Utmaning 196: "Skriv 5 favoritord på E och en berättelse där minst två av dem är med".

Mina favoritord är följande:

eskatologi, elände, Elyseiska/Elysion, eldorado, emaljfärgad, embryo, sex stycken eller fem - om nu "eskatologi" inte riktigt räknas eftersom det är rubriken och inte en del av själva berättelsen. "Eliot" skulle också kunna räknas med, men jag var osäker eftersom det strikt sett är ett egennamn och därför kanske inte riktigt räknas.

Det är svårt med favoritord, men roligt. Jag tog fram
Svensk ordbok och Svensk uppslagsbok, och hittade några favoriter som smakade gott på tungan.

Det var kul att flumma ut lite och hitta på en mer eller mindre galen berättelse, något oseriöst som det ofta blir för mig om jag ska hitta på en berättelse där vissa specifika ord är med; det är lätt att det blir flummigt och svårare att hitta på något som faktiskt är bra också. Det är lätt att det blir krystat när alla ord måste finnas med. Därför skulle det förstås vara lättare att bara låta två ord vara med, men jag ville ha med alla fem!

4 kommentarer:

  1. Stiligt att få med allt! jag får alltid panik av dom här övningarna, att få med två ord är en framgång, men jag gillade din dikt. Den hängde snyggt ihop och så var det intressanta ord!

    SvaraRadera
  2. Bra gjort, du valde ju inte de lättaste orden heller.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det gick bra, jag. Eliot (eller Elliot) har alltid varit ett av mina favoritnamn.

    SvaraRadera