måndag 11 maj 2009

Filmpremiär: Coraline

Nu på fredag har Coraline - filmen - premiär. Regissören är Henry Selick. Han har även regisserat Nightmare Before Christmas. Det lovar gott! Det är alltså en animerad film, som även visas i 3D för den som gillar det. Hela den svenska titeln är egentligen Coraline och spegelns hemlighet.

Annars är filmen baserad på allåldersboken Coraline, av Neil Gaiman. Neil Gaiman är en av mina absoluta favoritförfattare, så självklart ska jag se filmen! Jag hoppas att filmens skapare lyckas fånga bokens speciella atmosfär. Om möjligt ska jag gå och se filmen redan på premiären!

Innan jag sett filmen kan jag ju inte rekommendera den, men jag kan redan nu rekommendera boken. Absolut! Den är läsvärd... Spännande, skrämmande, fantasieggande.

Den officiella filmsidan
Filmens svenska sida
SF-bios sida
Artikel med intervju av Henry Selick och Neil Gaiman
Neil Gaimans officiella hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar