tisdag 27 januari 2009

BÄ - arbetsmetod och fragmenterat resultat

Idag har jag skrivit på BÄ. Nära nog en sida har det blivit, eller 334 ord. En början, om än blygsam sådan.

Arbetsprocessen med BÄ påminner mig om processen med ett annat projekt som jag hade för några år sedan. Det var en kortroman som vi kan kalla D. Den skrev jag också i fragment och etapper. Inte lika utdragna som med BÄ dock. Det mesta av D skrev jag på Gotland, sommaren 2000, i en liten svart anteckningsbok.

Jag tycker om att skriva fragmenterat. Snabbt byta mellan att skriva på dator och på papper. Skriva ut det jag skrivit hittills på datorn och sitta och kladda på fortsättningen på det vita papperet med de svarta tryckbokstäverna. Kladda till det hela med pilar och inflikningsstreck. Skriva stort och smått om vartannat. Skriva med olika pennor beroende på humör. Mest med bläckpennor dock, men ibland med tusch eller blyerts. Helst med bläck (i någon färg), näst bäst är blyerts och sämst är tuschpennor.

Fragmenterat. I smådelar som fogas ihop till en helhet. Det dumma är kanske att det inte alltid blir mer än fragment. D är en helhet, men ändå i delar, delar av prosa, delar av prosalyrik, delar av poesi. Kanske är det därför den bara blivit refuserad, för att jag blandar poesi och prosa, i något som jag kallar "kortroman". Nu lutar det nästan åt att BÄ blir på samma vis. Men kanske ska jag bara kalla det för första utkastet, det som har poesibitar i sig, och sedan omvandla poesin till prosastycken? Eller skulle NI läsa en roman som i delar bestod av poesi?

Där kan jag kanske luta mig lite åt, och vifta lite med det som Sigrid Combüchen skrivit - och fått utgivet märk väl. Men hon gör det så mycket mer elegantare. Mer proffsigt. Men jag å min sida är bara på ett första utkast, en första version av romanen. Så jag kanske inte ska fundera så mycket, bara skriva på. Fragmenterat eller inte. Först och främst måste det bli en helhet för mig själv.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar när man blandar! Oavsett uttryckssätt. En blandning av poesi och prosa skulle öka chanserna för att jag skulle vilja läsa. Men sen är det ju frågan om bokförlagen är av samma åsikt :P

    Läst Strangers in Paradise av Terry Moore? Han blandar upp serie med poesi, sångtexter, prosa, och manus!

    SvaraRadera
  2. Tack, kul att du tycker det! :-D

    Ja, det är just bokförlagen jag är undrande över... Jag skulle själv också gärna läsa blandat. Så det känns bra att höra att det finns fler som vill läsa blandningar, om inte annat kan man använda det som argument till förlagen. ;-)

    Tack så mycket för boktipset! Har inte läst, men ska definitivt göra det!

    SvaraRadera