måndag 27 augusti 2007

En komplex individ med kaninsjäl

Efter tips från Sama som fick det från Skrivtips som fick det från Johanna W:s nyhetsbrev, har jag nu också gjort det när jag såg att även Angelica gjort det. Vad? Jo, bokquizzetThe Blue Pyramid-sidan.

Jag gjorde det tre gånger, och jag säger tredje gången gillt, för jag gillade inte första resultatet jag fick, för jag svarade “fel” på första frågan, och sedan gjorde jag det en andra och tredje gång med “rätt” svar på första frågan. Jag är inte kort och koncis; jag är den som maler på och på och på, för om inte annat “omständligar” jag gärna till det, så att säga.

Den andra gången jag gjorde det blev jag inte missnöjd men inte helt nöjd, så jag tänkte “tredje gången gillt” och gjorde det därför igen, och sade mig själv att jag kunde vara en mix av tre böcker, eller i alla fall två – två går jag med på, så två böcker får det bli.

Andra gången blev jag Richard Adams Watership Down, och det är en av mina favoritböcker, som jag läst många gånger – första gången när jag var nio. En av anledningarna till att jag först tyckte att jag inte kunde vara Watership Down är för att jag ödmjukt tycker mig fela i det att jag skulle vara “one of the greatest people of all times”, men om jag bortser från det och från det faktum att jag ställer mig tveksam till om jag verkligen skulle ses som barnslig (i allmänhetens ögon alltså; de som inte ser hur jag barnslar mig när jag är ensam, likt råttan som dansar på bordet när katten är borta), så passar det nog in på mig.

Den tredje boken The Sound and The Fury var pang på rödbetan, kan man säga, i fråga om krisbiten, så den gick jag genast med på är jag, men den sade inte hela sanningen, varför Watership Down balanserar och nyanserar en aning. Om inte annat finns det ett underbart starkt hopp om en ljus framtid i Watership Down som saknas i The Sound and The Fury, och jag är i grunden en mycket positiv, hoppfull människa. (Sade jag att boktestresultaten glömde tillägga att jag ändå tar saker för allvarligt?)

Men om jag nu är en blandning måste jag väl vara The Sound and The Furry?

Eller The Furry Sound för att driva det ännu längre, haha!

Här är mina resultat:





You're Watership Down!

by Richard Adams

Though many think of you as a bit young, even childish, you're actually incredibly deep and complex. You show people the need to rethink their assumptions, and confront them on everything from how they think to where they build their houses. You might be one of the greatest people of all time. You'd be recognized as such if you weren't always talking about talking rabbits.


Take the Book Quiz
at the Blue Pyramid.






You're The Sound and the Fury!

by William Faulkner

Strong-willed but deeply confused, you are trying to come to grips with a major crisis in your life. You can see many different perspectives on the issue, but you're mostly overwhelmed with despair at what you've lost. People often have a hard time understanding you, but they have some vague sense that you must be brilliant anyway. Ultimately, you signify nothing.


Take the Book Quiz
at the Blue Pyramid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar